De grootste Groene Bedrijvengids van Nederland

Allesduurzaam.nl is de grootste groene bedrijvengids van Nederland.
Op Allesduurzaam.nl vindt u ruim 18.000 winkels en bedrijven,
die duurzame producten of diensten aanbieden. Ook bij ú in de buurt.

Mag het ietsje duurder?

img 4295Waar ik de laatste tijd een beetje moe van word zijn aanbiedingen middels advertenties waarbij het enige dat lijkt te tellen is de prijs. ‘Nog meer voordeel’ Waarom nooit nadelen benoemd? ‘Tweede product gratis’. Hoezo gratis, waarom gratis? Waarom moet ik gelokt worden een tweede product voor niets mee naar huis te nemen?  Waarschijnlijk gooi ik het over een tijdje weg, omdat ik teveel heb gekocht. ‘Aanbieding, alleen vandaag!’ Denk je nu echt dat er morgen niet weer een aanbieding komt? We worden voortdurend opgejaagd om voor het goedkoopste product te kiezen. Er is zelfs een supermarkt waar je een product dat je elders goedkoper hebt zien liggen daar voor die lagere prijs meekrijgt. Supermarkten maken elkaar (en de consument) gek met hun aanbiedingen, stunts, zegeltjes, bonuskaarten, airmiles en waardebonnen. Immers, wij zijn toch niet gek dat we al dat voordeel aan onze neus voorbij laten gaan? Of toch wel? Producten die de supermarkt kwijt wil worden in een grote mand gesmeten met een bord erin ‘Pak mee. 2 voor de prijs van 3’. Nee, zo staat het er nooit. Hoe en waarom is ons eigenlijk geleerd dat goedkoop beter is dan duur? Ooit heb ik toch ook gehoord dat goedkoop=duurkoop. Dat is ouderwets gedacht, maar ook waar. Duurkoop is goedkoop op de lange termijn, simpelweg omdat het product lang meegaat. Modern gedacht is korte termijnvoordeel echter belangrijker dan lange termijn. We willen niet uitstellen, we willen NU voordeel. Daar zijn we mee geïndoctrineerd. Niet sparen, maar lenen.

Maar er is een uitzondering op deze goedkooptegekte: de autobranche. Daar wordt kwaliteit breder uitgemeten dan lage prijzen. Met een parafrase op Marsman mijmer ik dan “Denkend aan autoreclames zie ik glanzende bolides eenzaam door woestijnen gaan, wielen door hun snelheid schijnbaar stilstaan.” Stuurbekrachtiging, stoel- , stuur- of achterruitverwarming, cruisecontrol, parkeerverwarming (gemakkelijk te bedienen met je smartphone), panoramisch dak, navigatie en nog veel meer technische hoogstandjes. Zijn mannen- want op hen lijken de reclamefilmpje toch de meeste indruk te moeten maken - gevoeliger voor kwaliteit dan vrouwen? En mogen vrouwen zich dus vooral aan de koopjes vergapen bij onze grootgrutters? Het lijkt me stug, maar vrouwen doen natuurlijk wel de meeste boodschappen, dus worden zij lekker gemaakt (of doodgegooid) met aanbiedingen. Als voedsel zo goedkoop wordt aangeboden, zo goedkoop dat de boer er nauwelijks een boterham aan overhoudt, is het logisch dat mensen het weerloze voedsel weinig van waarde vinden. Dan is het ook niet erg dat je een derde van het gekochte voedsel na een te lang verblijf in de koelkast wegflikkert. Je hebt immers al weer wat nieuws gekocht. Ja toch, niet dan?

Laten we beginnen voor een ei een euro te betalen, hoeveel vierkante meters kunnen we daarmee wel niet aan de kippen teruggeven? En dan voor een hele kip die geen zes weken maar vier keer zo lang heeft geleefd,  tellen we dan met plezier twintig euro neer. Gewoon een beetje rechtvaardigheid voor de boer en de kip. Die smartphone kan heus wel een jaartje wachten. Ja toch, niet dan?


11 categorieën, 74 subcategorieënHuis & Tuin

5 categorieën, 24 subcategorieënKleding & Verzorging

11 categorieën, 71 subcategorieënVrije Tijd

4 categorieën, 16 subcategorieënKinderen

7 categorieën, 48 subcategorieënEten & Drinken

12 categorieën, 56 subcategorieënEnergie & Mobiliteit

3 categorieën, 12 subcategorieënGeldzaken

9 categorieën, 73 subcategorieënBusiness to business

Inloggenx

E-mailadres:
Wachtwoord: