De elektrische auto, schoon en goedkoop

Rijden in een elektrische auto meer dan een hype?

Met de actuele discussie over klimaatverandering en de voorlaatste wereldtop in Kopenhagen dec. 2009 is de aandacht voor de elektrische auto in een stroomversnelling terecht gekomen.  In elke gerenommeerde showroom staat op dit moment wel een futuristisch prototype van een elektrische auto ten toon. Wie nu al een goed voornemen wil waarmaken kan, mits hij in de buidel wil tasten, voor veertigduizend euro de Noorse Think City of voor het dubbele hiervan een Tesla Roadstar uit Californie aanschaffen.

In Nederland met relatief kleine afstanden is de elektrische auto zeer geschikt. De Matiz van Chevrolet bijv. kan op een accu-inhoud tachtig kilometer rijden, voor de meeste mensen genoeg. 's Nachts kan het beestje via het stopcontact opgeladen worden. Zorg natuurlijk wel dat u groene stroom afneemt! U kunt ook zonnepanelen op uw dak leggen, zo wordt autorijden echt milieuvriendelijk

Op dit moment zijn de autobatterijen nog zwaar en duur. Het gelijktijdig opladen van veel auto's is ook nog niet één twee drie geregeld, maar minister Eurlings heeft wel 65 miljoen euro uitgetrokken voor de promotie van de elektrische auto.

Hybride de voorloper van de elektrische auto

Zolang DE elektrische auto er nog niet is, kan iedere milieubewuste consument al wel een keuze maken uit verschillende types hybride auto's. Daarin zit een elektrische en een benzinemotor ingebouwd. De bekendste types zijn Toyota Prius en Honda Civic Hybrid. Dat moeten we zien als een tussenvorm, want twee motoren in een auto kosten natuurlijk extra brandstof door het gewicht.

Bij de verkiezing van de Auto van het Jaar 2011 kozen twintig van de 57 juryleden de Nissan Leaf als nummer één. Voor het eerst werd een elektrische auto verkozen tot winnaar...Bij diverse juryleden is er duidelijk waardering voor de technische doorbraak die Nissan met de Leaf heeft gerealiseerd. Een elektrische auto die net zo goed rijdt en vrijwel precies zo aanvoelt als een ‘normale’ auto. Sommige juryleden hebben twijfels over de praktische bruikbaarheid van zo’n auto. Bijvoorbeeld de actieradius van de batterijen: 160 km.

De kenmerken van de elektrische auto op een rij:

  1. De auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit, veroorzaken geen geluidsoverlast en stank. Door gebruik te maken van duurzaam opgewekte energie (wind en zon) wordt rijden zelfs volledig klimaatneutraal.
  2. Deze techniek biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu's van elektrische auto's. Eerder moest energie direct verbuikt worden, nieuwe generaties accu's bieden opslagcapaciteit van duurzame energie.
  3. Rijden op elektriciteit is veel goedkoper dan rijden met benzine, diesel of hybride. De nieuwe elektrische auto's zullen uiteindelijk in de prijscategorie van kleine middenklassers gaan vallen. Men betaalt geen BPM of wegenbelasting.
  4. De technologie voor accu's is in ontwikkeling: De actieradius en de oplaadsnelheid verbeteren snel.
  5. Opladen kan gewoon via een stekker in het stopcontact, wanneer de auto werkloos stilstaat. Terwijl u werkt of slaapt, laadt de auto zich weer op voor de volgende rit. Alleen bij snelladen (binnen 10 minuten) is een oplaadstation met groter vermogen nodig. Die worden geplaatst op strategische plekken, zoals langs snelwegen. Deze techniek is al beschikbaar. Het zal nog enige tijd vragen voordat er een net van oplaadpunten is gerealiseerd.
  6. De prestaties van elektrisch aangedreven auto's zijn beter (sneller, krachtiger).
  7. De vormgeving van nieuwe modellen is aantrekkelijk, maar bestaande automodellen kunnen ook worden omgebouwd.