Met de actuele discussie over klimaatverandering en de voorlaatste wereldtop in Kopenhagen dec. 2009 is de aandacht voor de elektrische auto in een stroomversnelling terecht gekomen. In elke gerenommeerde showroom staat op dit moment wel een futuristisch prototype van een elektrische auto ten toon. Wie nu al een goed voornemen wil waarmaken kan, mits hij in de buidel wil tasten, voor veertigduizend euro de Noorse Think City of voor het dubbele hiervan een Tesla Roadstar uit Californie aanschaffen.
In Nederland met relatief kleine afstanden is de elektrische auto zeer geschikt. De Matiz van Chevrolet bijv. kan op een accu-inhoud tachtig kilometer rijden, voor de meeste mensen genoeg. 's Nachts kan het beestje via het stopcontact opgeladen worden. Zorg natuurlijk wel dat u groene stroom afneemt! U kunt ook zonnepanelen op uw dak leggen, zo wordt autorijden echt milieuvriendelijk
Op dit moment zijn de autobatterijen nog zwaar en duur. Het gelijktijdig opladen van veel auto's is ook nog niet één twee drie geregeld, maar minister Eurlings heeft wel 65 miljoen euro uitgetrokken voor de promotie van de elektrische auto.
Zolang DE elektrische auto er nog niet is, kan iedere milieubewuste consument al wel een keuze maken uit verschillende types hybride auto's. Daarin zit een elektrische en een benzinemotor ingebouwd. De bekendste types zijn Toyota Prius en Honda Civic Hybrid. Dat moeten we zien als een tussenvorm, want twee motoren in een auto kosten natuurlijk extra brandstof door het gewicht.
Bij de verkiezing van de Auto van het Jaar 2011 kozen twintig van de 57 juryleden de Nissan Leaf als nummer één. Voor het eerst werd een elektrische auto verkozen tot winnaar...Bij diverse juryleden is er duidelijk waardering voor de technische doorbraak die Nissan met de Leaf heeft gerealiseerd. Een elektrische auto die net zo goed rijdt en vrijwel precies zo aanvoelt als een ‘normale’ auto. Sommige juryleden hebben twijfels over de praktische bruikbaarheid van zo’n auto. Bijvoorbeeld de actieradius van de batterijen: 160 km.