Mobiliteit, waar begin je bij het kiezen van vervoermiddel?

Hoe maak ik 'allesduurzaam' in mijn keuze van vervoermiddel?

Iedereen wil wel bijdragen aan een betere leefomgeving en daartoe iets doen of laten. Dat geldt zeker rond het thema mobiliteit. Immers  auto- en vliegverkeer hebben een behoorlijke impact op ons gezamenlijk leefmilieu. Maar dan wil je wel weten wat de zin en onzin is van bepaalde stappen.

  • Een hybride auto rijdt toch veel zuiniger dan een benzinemotor?

  • Heeft het zin de auto te laten staan voor de fiets?

  • Kun je naar Zuid Frankrijk beter met de auto gaan dan met het vliegtuig?

  • Lost de elektrische auto alle milieuproblemen in de transportsector op?

  • Tank ik voortaan biodiesel of maakt dat weinig uit?

 Een hybride auto aanschaffen

Veel mensen denken drie vliegen in een klap te slaan met een hybride auto: een trendy groen imago ten toon spreiden, brandstof en milieu sparen en evenveel blijven autorijden...De voordelen van een hybride zijn duidelijk: tijdens de file en bij lage snelheid laadt de accu op en rijdt de auto geluidloos op een elektrische motor. Dat betekent efficient brandstofgebruik.

Hybrides combineren een elektromotor en accu met een benzinemotor. Deze auto gaat hierdoor zeer efficiënt om met zijn brandstof en energie. Hierdoor is het mogelijk een kleinere verbrandingsmotor toe te passen. Deze toepassing bespaart 25 tot 40 procent brandstof in vergelijking met een auto van gelijke grootte. De keuze aan modellen is momenteel nog beperkt,maar  diverse automerken zijn bezig.

Als de auto thuis is op te laden met zonnepanelen, kan hij in de toekomst CO2-neutraal rijden. Minpuntje is dat een hybride auto twee motoren heeft, meer elektronica en een extra computer. Doordat er ook een kwaliteitsaccu in moet, gebruikt hij meer grijze (vuile) energie dan zonder de elekrische motor en kost hij meer in aanschaf. Dus als je echt brandstof wilt besparen, kun je beter een kleinere en lichtere auto kopen. De overheid stimuleert d.m.v. belastingcorrecties de aanschaf van hybride auto;s

De auto laten staan voor de fiets

Velen kiezen bij voorkeur de auto voor het werk i.p.v. de fiets, omdat het zo vaak regent. Het KNMI heeft berekend dat het aantal regendagen in Nederland gemiddeld 14 tot 17 per jaar bedraagt. Dat wetend kun je natuurlijk doorgaan met mopperen op het wisselvallige klimaat van ons kikkerlandje...of blij zijn met bijna 350 dagen zonder regenpak... Dan een paar rekensommetjes: de lichtste auto's hebben 6 tot 8 maal het gewicht van de bestuurder. Maar een gemiddelde fiets weegt slechts een fractie van iemands gewicht. Verder besparen fietsers op brandstof, doordat ze hun voedsel als energiebron gebruiken en geen aardolie. Ook nemen fietsers minder ruimte in: een auto neemt 20 keer zoveel plek in als een fiets. Dus als je de auto laat staan, schep je ruimte voor 19 extra fietsers. Je trekt zelf ook profijt van die keuze, doordat je al bewegend werkt aan je gezondheid en geen geld aan de fitnessclub kwijt bent.

Naar Zuid Frankrijk vliegen of rijden?

Het broeikaseffect van een Europese vlucht is ongeveer net zo groot als wanneer eenzelfde afstand per auto met 4 personen wordt afgelegd. Het broeikaseffect van vliegen in de hogere luchtlagen is aanmerkelijk groter dan vlak bij de grond. Er is geen goed CO2-arm alternatief voor vliegen...behalve niet vliegen natuurlijk. De Europese vluchten zijn aanmerkelijk schadelijker per kilometer dan de intercontinentale vluchten. Dit komt doordat de meeste brandstof wordt verbrand tijdens het opstijgen en landen. Dus blijven vliegen? Beter van niet....Per touringcar of trein arriveer je milieuvriendelijk op jouw vakantiebestemming. Maar op lange afstanden stoot een auto met maar twee personen en een caravan bijna drie keer zoveel broeikasgassen uit als een vliegtuig.

Hoeveel maakt het nu uit voor de CO2-uitstoot of je per bus, trein, auto of vliegtuig op reis gaat? De adviseur Klimaatwijs op Reis op de website van MilieuCentraal geeft je het aantal kilo’s CO2 én het aantal bomen dat een jaar lang moet groeien om de broeikasgassen te compenseren.

De elektrische auto als oplossing van alle milieuproblemen in de transportsector

Politici roepen graag in koor dat elektrisch rijden de toekomst heeft en krachtig moet worden bevorderd. Het grote pluspunt van de elektrische motor is natuurlijk dat deze nauwelijks geluid maakt. De (binnen)steden zullen er enorm van opknappen als het verkeerslawaai verdwenen is. Verder stinkt hij niet, want hij stoot geen uitlaadgassen uit. Dat bevrijdt de steden eindelijk van stank en smog. Heerlijk! Maar de overheid stimuleert en subsidieert voorlopig de grijze energie waarmee elektriciteit wordt opgewekt met 6-7 keer zoveel geld als groene energie. Als je zelf zonnepanelen hebt en daarmee de autoaccu oplaadt, ben je echt groen bezig. Als de overheid voorrang gaat geven aan zonne-energie, dan komt het helemaal goed met de elektrische auto. Een nadeel is nog wel het gewicht dat veroorzaaktt wordt door de zware accu.

Voortaan biodiesel tanken

Als je de petrodiesel kon vervangen door biodiesel zou je de NOx-uitstoot en daarmee van de smogvormende ozon halveren. Omdat biodiesel plantaardig is, kun je verwachten dat het autorijden vnl. CO2-neutraal functioneert. De grondstof is immers al een keer gebruikt (frituurolie). Biobrandstof afkomstig van zonnebloemen of soja kost meer energie dan ze oplevert en zet geen groene zoden aan de dijk. De tweede generatie biobrandstoffen komt er iets gunstiger af, maar de kans dat landbouwgronden of tropisch regenwoud gebruikt wordt voor de productie is groot en die keuze dus niet verstandig. Lees meer.

Conclusie: aan alle veelbelovende oplossingen voor het mobiliteitsvraagstuk kleven nadelen, behalve aan fietsen. Wat helpt is carpoolen of autodelen maar wat echt zoden aan de dijk zet is vaker thuis werken of dichterbij huis werken en dan de fiets nemen of voor openbaar vervoer kiezen. En natuurlijk als dat kan... thuis blijven met een mooi boek of de i-pod.