De grootste Groene Bedrijvengids van Nederland

Allesduurzaam.nl is de grootste groene bedrijvengids van Nederland.
Op Allesduurzaam.nl vindt u ruim 18.000 winkels en bedrijven,
die duurzame producten of diensten aanbieden. Ook bij ú in de buurt.

UTZ CERTIFIED

UTZ CERTIFIED

UTZ CERTIFIED is een keurmerk voor onder meer koffie, cacao en thee.

In 1997 besloten Ahold Coffee Company (o.a. Perla koffie) en een aantal Guatemalteekse koffieboeren tot de oprichting van de stichting Utz Kapeh (dat in de Maya taal 'goede koffie' betekent). Het doel was de certificering van koffieplantages en -coöperaties volgens een gedragscode. In 2007 is de naam veranderd in UTZ CERTIFIED.

Herkomst en verantwoorde productie
UTZ CERTIFIED is een wereldwijd certificeringprogramma en het bekendst in relatie tot koffie. Door gecertificeerde koffie in te kopen weet een koffiemerk precies waar deze koffie vandaan komt. Gecertificeerde producten zijn namelijk altijd via een nummer door de hele keten (van boer tot brander) terug te herleiden naar hun herkomst. Daarnaast is er de garantie de koffie op een verantwoorde manier is verbouwd. UTZ CERTIFIED gecertificeerde koffieboeren verbouwen hun koffie met zorg en aandacht voor mens en milieu.

Mensen, natuur en economie
UTZ CERTIFIED geeft de zekerheid dat koffie is geproduceerd op plantages waar verantwoord wordt omgegaan met landbouwchemicaliën, de arbeiders en hun families toegang hebben tot fatsoenlijke huisvesting, gezondheidszorg en onderwijs en dat hun arbeidsrechten worden beschermd.

Verder streeft UTZ CERTIFIED ernaar om koffieboeren in staat te stellen om hun afzetmarkt te vergroten en betere relaties aan te gaan met hun kopers door middel van professionele landbouw- en marketingtechnieken. Certificering geeft hen ook een betere onderhandelingspositie in de wereldwijde koffiemarkt omdat koffiebranders en koffiemerken specifiek op zoek zijn naar gecertificeerde koffie. Zo krijgen zij een betere prijs voor een beter product. Een belangrijk verschil met bijvoorbeeld het Max Havelaar-keurmerk is dat bij UTZ CERTIFIED geen prijsgaranties worden gegeven aan boeren.

Minimumvereisten
Er is voor UTZ CERTIFIED-boeren een Code of Conduct opgesteld. Dit is een document waarin alle regels staan beschreven waaraan boeren zich moeten houden om een UTZ CERTIFIED-certificaat te krijgen. In het certificatieschema wordt op verschillende gebieden beoordeeld, bijvoorbeeld op traceerbaarheid, bodemmanagement, gebruik van mest, irrigatie, bescherming van de oogst, veiligheid van werknemers en milieu.



Ga naar de website van UTZ CERTIFIED
Bedrijven met dit keurmerk

Zoek bedrijven:
Zoek keurmerken:
 

Gerelateerde keurmerken

EKO-Keurmerk

EKO-Keurmerk

Keurmerk voor voedingswaren die aan alle eisen voor biologische producten voldoen, aangevuld met ecologische eisen. Dit ter aanvulling op en onderscheiding van het Europese Keurmerk voor biologische producten. Het EKO-keurmerk maakt de extra inspanningen van biologische bedrijven op het gebied van verduurzaming zichtbaar. lees verder

Ecocert

Ecocert

Frans keurmerk gericht op milieuvriendelijke productie van voedingsmiddelen, cosmetica en kleding. Ecocert producten bevatten natuurlijke ingrediënten uit biologische teelt. lees verder

soil association organic standard

soil association organic standard

De Soil Association is in 1946 opgericht in Engeland. Het is de oudste organisatie die zich inzet voor de promotie en certificering van organische producten in Europa. lees verder

Barometer Duurzame Groenten & Fruit

Barometer Duurzame Groenten & Fruit

Barometer om de duurzaamheid van de agf-afdeling (aardappelen, groenten en fruit) in de supermarkt aan te tonen. lees verder

Dolfijnvriendelijk gevangen

Dolfijnvriendelijk gevangen

Logo dat aangeeft dat bij het vangen van tonijn, methoden worden gebruikt die ervoor zorgen dat er weinig of geen dolfijnen worden gedood of verwond. lees verder


Meer gerelateerde keurmerken

11 categorieën, 74 subcategorieënHuis & Tuin

5 categorieën, 24 subcategorieënKleding & Verzorging

11 categorieën, 71 subcategorieënVrije Tijd

4 categorieën, 16 subcategorieënKinderen

7 categorieën, 48 subcategorieënEten & Drinken

12 categorieën, 56 subcategorieënEnergie & Mobiliteit

3 categorieën, 12 subcategorieënGeldzaken

9 categorieën, 73 subcategorieënBusiness to business

Inloggenx

E-mailadres:
Wachtwoord: