Arla stijgt naar niveau 4 MVO Prestatieladder

Als eerste zuivelonderneming in Nederland is Arla Foods Nederland gecertificeerd op niveau 4 van de MVO Prestatieladder. Twee jaar geleden werd Arla al gecertificeerd op niveau 3. Met de stijging op de ladder bewijst de zuivelonderneming uit Nijkerk systematisch steeds verder te verduurzamen.

In structurele dialoog met stakeholders zoals klanten, leveranciers en maatschappelijke organisaties bepaalt Arla haar MVO-beleid. “Met de externe audit voor niveau 4 is vastgesteld dat Arla steeds beter rekening houdt met de verwachtingen van haar omgeving. Onze samenspraak met stakeholders is stevig ingebed in de Arla-organisatie”, zegt Marco ter Maat, Manager Purchase & Sustainability van Arla Foods Nederland. “We nodigen iedereen uit om de dialoog met ons aan te gaan en zo actief bij te dragen aan verdere verduurzaming van ons bedrijf en de zuivelketen als geheel.”

MVO Prestatieladder en ISO 26000

De MVO Prestatieladder vereist een managementsysteem voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dat stelselmatig rekening houdt met de verwachtingen van stakeholders. Kernthema’s zijn: Behoorlijk bestuur, Arbeidsomstandigheden en volwaardig werk, Mensenrechten, Eerlijk zaken doen, Consumentenaangelegenheden, Milieu, grondstoffen, energie, emissies en Maatschappelijke betrokkenheid.

Arla Foods Nederland heeft sinds 2012 ook een Zelfverklaring ISO 26000. Deze toont aan dat Arla de principes en richtlijnen van de internationale standaard voor duurzaam ondernemen ISO 26000 volledig heeft ingevoerd.

Dichter bij de natuur

Certificering en transparantie maken deel uit van Arla’s duurzaamheidsprogramma ‘Dichter bij de natuur’. Met dit programma probeert Arla de negatieve effecten van de zuivelketen op het milieu en op de samenleving zoveel mogelijk te reduceren. De initiatieven zijn geclusterd in vier thema’s: Klimaatneutraal, Terugdringen van verspilling, Welzijn voor mens en dier en Transparantie. Binnen elk thema heeft Arla Foods Nederland concrete doelstellingen geformuleerd die zij uiterlijk in 2020 wil bereiken.

Over Arla Foods Nederland

Arla Foods Nederland (circa 350 medewerkers) voorziet Nederland van dagverse zuivel (melk, karnemelk, yoghurt, vla enzovoort), houdbare zuivel, kaas en boter. De missie is: “Natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar maken”. Arla Foods Nederland is nummer 2 in de Nederlandse markt voor dagverse zuivel. Het bedrijf voert sterke merken zoals: Arla, Castello, Lurpak, Melkunie, Milk & Fruit en Breaker. Naast merkproducten levert Arla Foods Nederland zuivel voor huismerken.
De onderneming (officiële naam Arla Foods B.V., gevestigd in Nijkerk) is onderdeel van Arla Foods, een zuivelcoöperatie van ruim 12.000 melkveehouders in Denemarken, Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België en Luxemburg, en de grootste producent van biologische zuivel in de wereld.