Arla vermindert CO2-uitstoot fors

Arla Foods Nederland heeft het afgelopen jaar belangrijke vervolgstappen gezet richting een klimaatneutrale onderneming. In 2013 heeft Arla de totale CO2-uitstoot per liter product met 13 procent verminderd.

Ten opzichte van 2005 is de CO2-reductie inmiddels 23 procent. Ook bij alle overige doelstellingen uit het duurzaamheidsprogramma ‘Dichter bij de natuur’ heeft Arla in 2013 vooruitgang geboekt. Dat blijkt uit het vandaag verschenen duurzaamheidsverslag van de zuivelonderneming in Nijkerk.

2020 volledig klimaatneutraal

Arla richt zich op de CO2 die het bedrijf zelf veroorzaakt met de productie in de fabriek, met de verpakkingen en met het transport van de zuivelproducten naar de klanten. In 2014 verwacht Arla opnieuw een forse verlaging van de CO2-uitstoot van de productie, vooral door minder energieverbruik. Arla Foods Nederland wil in 2020 volledig klimaatneutraal zijn.

“Onze doelstellingen voor 2020 zijn stevig”, zegt Managing Director Andrew Simpson. “We leggen de lat hoog. Ook als daar zakelijk gezien niet direct reden voor is, zoals bij onze doelstelling om het waterverbruik te halveren. In Nederland is er geen tekort aan water en water kost weinig. Toch vinden we het belangrijk om zuinig om te gaan met water, dat op wereldschaal een schaars goed is.” In 2013 is Arla erin geslaagd om het waterverbruik met 8 procent te verminderen. De hoeveelheid Chemisch Zuurstof Verbruik in het afvalwater heeft Arla met 25 procent teruggebracht.         

Dichter bij de natuur

Met het duurzaamheidsprogramma ‘Dichter bij de natuur’ probeert Arla de negatieve effecten van de zuivelketen op het milieu en op de samenleving zoveel mogelijk te reduceren. Het programma heeft vier thema’s: Klimaatneutraal, Terugdringen van verspilling, Welzijn voor mens en dier en Transparantie. Binnen elk thema heeft Arla Foods Nederland concrete doelstellingen geformuleerd die het bedrijf uiterlijk in 2020 wil bereiken.

Over Arla Foods Nederland

Arla Foods Nederland (circa 350 medewerkers) voorziet Nederland van dagverse zuivel (melk, karnemelk, yoghurt, vla enzovoort), houdbare zuivel, kaas en boter. De missie is: “Natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar maken”. Arla Foods Nederland is nummer 2 in de Nederlandse markt voor dagverse zuivel. Het bedrijf voert sterke merken zoals: Arla, Melkunie, Milk & Fruit, Breaker, Castello en Lurpak. Naast merkproducten levert Arla Foods Nederland zuivel voor huismerken.