De circulaire economie in 7 'vensters'

Hoe verdien je als ondernemer je geld in een nieuwe duurzame economie? 'Zakendoen in de Nieuwe Economie' van Marga Hoek geeft het antwoord op die vraag. Het vernieuwende managementboek werd afgelopen week gelanceerd. 

De economie evolueert in moordend tempo. De globalisering kent geen grenzen, iedereen is overal interconnected. Het Westen probeert zich ondertussen een weg uit de crisis te banen, terwijl ondernemers in alle uithoeken van de wereld de frontlinie van de nieuwe economie – de economie van morgen – verkennen. Hoe schaar je je als ondernemer bij die koplopers? Hoe innoveer je? Hoe smeed je businesscases? Hoe vind je er financiering voor? En vooral: hoe doe je dat morgen?

De inhoud van Hoek's boek is het product van intensieve crowd sourcing. Hoek interviewde zo’n honderd CEO’s van (inter)nationale ondernemingen en wetenschappers. Deze rondgang resulteerde in 7 vensters op de nieuwe circulaire economie. Hoek zei hier eerder over in een interview met Respons: 'Er zijn veel voorbeelden van succesvol duurzaam ondernemen, maar een overkoepelend beeld ontbreekt. Vanuit mijn positie heb ik dat overzicht wel, en kan ik een samenhangend verhaal vertellen over hoe de circulaire economie er straks uit kan komen te zien. Dat heb ik willen doen met dit boek.'

De zeven vensters in kort bestek:

Ondernemers en hun klanten vervangen ‘korte’ transacties door lange termijnverbintenissen die resulteren in nieuwe verantwoordelijkheden en nieuwe belangen. Een shift van van bezit naar gebruik waarbij de grondstoffen eigendom blijven van de fabrikant. Productieprocessen worden zo heel anders vormgegegeven. Ondernemers denken ook anders na over een businesscase. Niet primair vanuit hun eigen organisatie maar samen met anderen naar een product dat waarde levert. OOk het adagiunm groot is betre wordt verlaten. Ondernemers onderkennen de kracht van de decentrale economie en zoeken primair op lokaal niveau naar mogelijkheden en verbindingen om hun business efficiënter en renderender te maken. Innovatie speelt ook niet zozeer binnen bedrijven af maar veel meer tussen bedrijven, waarbij samenwerking veel centraler komt te staan dan controle. Financiering komt weer in dienst te staan van waardecreatie en niet van snel geld verdienen. Het laatste venster van Hoek gaat leiderschap waarbij managers worden uitgedaagd om een brede visie te ontwikkelen. Niet alleen op (de kwartaalcijfers van) het eigen bedrijf maar op de rol van het bedrijf in een veel grotere wereld.

Meer info vind je hier. Bestellen kan hier