Ekoplaza wederom het 'Duurzaamste merk van Nederland'

Ekoplaza is wederom uitgeroepen tot het 'Duurzaamste Merk van Nederland'. Dit heeft de organiserende website Allesduurzaam.nl vandaag bekend gemaakt. De jury roemde het bedrijf om zijn bijdrage aan de toegankelijkheid van het duurzame alternatief. 'EkoPlaza richt zich als het gaat om duurzaamheid op de hele 'keten' en heeft door haar omvang en spreiding over Nederland een steeds grotere impact': aldus de jury.  Het biologische voedingmerk Bio+ is geëindigd op de tweede plaats, en de nieuwe innovatieve Amsterdamse aanbieder van zonnepanelen Zonline veroverde de derde plek. De jury heeft op eigen inititaief een Eervolle Vermelding in het leven geroepen. Deze is toegekend aan BeterBio.

De verkiezing 'Duurzaamste merk van Nederland' is een initiatief van Allesduurzaam.nl. Dit jaar werd de competitie voor de vierde maal georganiseerd. 'Duurzaamste merk van Nederland' is een online stemming onder bezoekers van Allesduurzaam.nl. Elk jaar wordt aan stemmers gevraagd een motivatie achter te laten. Opvallend is dat dit op grote schaal en zeer uitgebreid gebeurt. Dit heeft de redactie van Allesduurzaam doen besluiten om deze motivaties een belangrijke(re) rol te laten spelen bij de uiteindelijke bepaling van de winnaar. De winnaar werd dit jaar voor de eerste keer bepaald door een jury op basis van de uitgebrachte stemmen, onder het motto 'niet de meeste stemmen gelden maar de beste stemmen gelden'.

Uitreiking

De prijs, een beeld van kunstenaar Daan de Leeuw, werd vrijdag 22 november overhandigd door Gea Boessenkool, directeur van Allesduurzaam aan Erik Does, algemeen directeur van Ekoplaza in het Ekoplaza filiaal in Delft. Boessenkool citeerde daar uitgebreid het juryrapport:' In het licht van de sterke groei is het bijzonder dat EkoPlaza door de klant nog steeds als 'persoonlijk' en 'dichtbij' wordt ervaren. Dit blijkt uit de talrijke reacties van de stemmers. Zij ervaren EkoPlaza ook als mooi, modern en duurzaam'.

In totaal zijn er in een maand tijd ruim 3000 stemmen uitgebracht. Volgens Bert Vink, hoofdredacteur van Allesduurzaam, valt uit de motivaties op te maken dat de consument vooral vertrouwen heeft in, en op zoek is naar merken en bedrijven waarbij duurzaamheid in het DNA van het bedrijf verankerd is. 'Simpel' en 'eerlijk' zijn in de motivaties de meest genoemde termen. Volgens Vink toont dit aan dat duurzaamheid geen marketingtool is, geen afdeling of business opportunity. De consument is op zoek naar producten met een goed en eerlijk verhaal. Duurzaamheid komt van binnen en dat wordt door de consument zeer gewaardeerd en herkend.

De Jury werd gevormd door Hans Blom, Hanke Mauser en Claire Teurlings, alle verbonden aan de Cooperation of Good. Het volledige juryrapport vindt u hier