Europese Commissie wist wél van dieselgate

 Ondanks ontkenningen wisten Europese bestuurders al veel langer dat er mogelijk sprake was van sjoemelstrategieën bij de uitstoottesten voor dieselauto’s. Een topambtenaar blokkeerde onderzoek. Dit blijkt uit onderzoek van journalist Vincent Harmsen voor Down to Earth magazine en The Guardian 

Vermoedens van fraude

Uit een briefwisseling van eind 2014 – een jaar voor dieselgate – tussen topambtenaren Karl Falkenberg (Milieu) en Daniel Calleja (Industrie) blijkt dat op dat moment al langer fraude vermoed werd. Die vermoedens gaan zelfs terug tot november 2010, als ambtenaren van beide directoraten in Brussel worden bijgepraat door het Joint Research Centre (JRC), het onderzoeksinstituut van de Commissie. JRC doet dan al sinds 2007 metingen naar van de uitstoot van dieselauto’s. Verschillende types dieselauto’s ‘tonen onder wegcondities veel hogere uitstoot van NOx (4 tot 5 keer de toegestane limieten) dan tijdens de emissietest’, liet een onderzoeker de ambtenaren weten.

Binnen de Europese Commissie bestonden al langere tijd zorgen over het feit dat auto's in de praktijk niet voldoen aan de Euronormen, terwijl ze de emissietesten in het laboratorium succesvol doorstaan, schrijft Down to Earth.Eurocommissaris Janez Potočnik (Milieu) rept in een brief van begin 2013 over vermoedens van sjoemelen: ‘Er bestaan wijdverspreide zorgen dat de prestaties worden aangepast om te voldoen aan de eisen van de testcyclus.’


Briefwisseling

De briefwisseling tussen Falkenberg en Calleja, die Down to Earth met een beroep op de Europese wet openbaarheid van bestuur heeft verkregen, laat zien dat Falkenberg er bij zijn collega herhaaldelijk op aandringt om de feiten te onderzoeken. Calleja laat echter weten dat de genoemde discrepantie tussen testresultaten en meetresultaten op de weg wordt veroorzaakt door onvolkomenheden in de manier waarop auto’s worden getest. Vragen van journalisten van The Sunday Times die in september 2014 vermoedens van fraude onderzoeken, krijgen hetzelfde antwoord. Calleja negeert de aanhoudende verzoeken van Falkenberg om onderzoek te doen. Later zal hij voor de onderzoekscommissie verklaren dat hij volledig verrast zou zijn geweest door het schandaal bij Volkswagen: “Het was fraude!'' Calleja, die werd verhoord in zijn hoedanigheid als voormalig DG Industrie is ondertussen per september 2015 aangetreden als DG Milieu – en is daarmee de opvolger van Falkenberg.

De toenmalige Europese Commissie heeft meerdere waarschuwingssignalen in de wind geslagen en goed onderbouwde verzoeken om onderzoek te doen genegeerd. In tegenstelling tot wat eerder is verklaard had zij al ver vóór het dieselgate-schandaal vermoedens van fraude, maar besloot zij hier niets mee te doen. Uiteindelijk waren het de Amerikanen die met behulp van onderzoek van het International Council on Clean Transportation (ICCT) dieselgate aan het licht brachten.

 

Lees het hele artikel hier: downtoearthmagazine.nl/onderzoeksjournalistiek-dieselgate

Lees het artikel in The Guardian hier: theguardian.com/environment/2016/jun/20/european-commission-warned-car-maker-suspected-cheating-five-years-vw-scandal