Halvering persticidengebruik in 2020 mogelijk..maak de supermarkt gifvrij

Als ketenpartner van de telers staan supermarktketens een scala aan mogelijkheden ter beschikking, uiteenlopend van het stellen van inkoopvoorwaarden tot informatie verstrekken aan de consument en bewustmaking. Eén van de meest effectieve maatregelen, blijkt uit het onderzoek, is de beloning van duurzamere producten en productiemethoden. Bijvoorbeeld in de vorm van een duurzaam certificaat of als harde inkoopeis en/of een meerprijs.

Stapsgewijze uitfasering van risicopesticiden, te beginnen met de 8 ‘bijenpesticiden’ die door Aldi Duitsland op een zwarte lijst zijn geplaatst, is goed mogelijk. Uitfaseren van alle risicostoffen op korte termijn is lastig en vraagt extra inspanning in onderzoek en ontwikkeling en ook moet worden opgepast voor het risico van resistentie tegen bepaalde middelen.

Peter Leendertse van CLM: ‘Met een kleine duurzaamheidsopslag op de consumentenprijs (mits deze wordt doorgegeven aan de teler), ontstaat financiële ruimte voor verduurzaming. Door bijvoorbeeld een opslag van 3 eurocent per kilo consumptieaardappelen kunnen aardappeltelers de gewasbescherming verduurzamen op het niveau van Milieukeur. Dat betekent een fikse daling van het gebruik en vermindering van het aantal risicostoffen.’

Lees meer in het rapport ‘Supermarkt aan zet voor duurzame gewasbescherming’

Supermarkt aan zet voor duurzame gewasbescherming

Handtekeningenactie gericht aan supermarkten: teken mee!

Elf miljoen kilo landbouwgif wordt jaarlijks over de Nederlandse akkers uitgestort om uw winkels te vullen. Ik wil niet dat voor mijn aardappelen, groenten en fruit het milieu wordt vervuild en onmisbare bestuivers zoals bijen en hommels doodgaan.

Zonder de bij geen appel, boontje of aardbei. Leg daarom meer gifvrije producten in het schap, doe per direct de meest schadelijke pesticiden in de ban en steun boeren die ecologisch gaan telen. Zo zorgt u ook in de toekomst voor goedgevulde schappen en tevreden klanten.