Hoe duurzaam is jouw chocoladeletter

Questionmark.nl roept iedereen op foto’s te maken van de ingrediëntenlijst en de streepjescode van chocoladeletters die in de supermarktschappen in Nederland de komende weken weer volop verkocht worden. Die foto's deel je met behulp van de Questionmark app. Questionmark gaat vervolgens informatie achterhalen over de duurzaamheid va het product. Op maandag 1 december zal Questionmark de resultaten publiceren. Net op tijd voor verantwoorde Sinterklaasinkopen.

Etiketten onvolledig

Op 99% van de reguliere chocolade etiketten staat niet vermeld waar de cacao vandaan komt. Bij navraag kan de fabrikant slechts over 4 procent van de producten iets vertellen over de herkomst van de cacao. Er is geen enkel etiket op een chocoladereep of bonbondoos te vinden waarop de herkomst van álle ingrediënten, waaronder ook suiker, olie en noten, te vinden is. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar het chocoladeaanbod in de 19 grootste supermarkten. Questionmark vreest dat het voor chocoladeletters niet anders zal zijn.

Zet je letter op de foto

De herkomst van cacao zegt veel over de problemen die in die industrie spelen “Een reep uit Ghana kan door slavenarbeid zijn geproduceerd, terwijl voor een chocoladeletter uit Brazilië wellicht een stuk Amazonewoud is gekapt”, zegt Questionmark directeur Charlotte Linnebank. Zij doet daarom een oproep aan iedereen die houdt van chocoladeletters zónder ‘nasmaak’. “Komende maand roepen wij iedereen op foto’s te maken van de ingrediëntenlijst en de streepjescode van chocoladeletters in de supermarktschappen in Nederland en die met Questionmark te delen. Dat kan met behulp van de Questionmark app, te downloaden via www.thequestionmark.org. Ook kan men de foto’s op de Questionmark Facebookpagina delen. Questionmark gaat vervolgens aan de hand van de ingrediëntenlijst, merk en keurmerk informatie achterhalen over de duurzaamheid van het product. Op maandag 1 december zal Questionmark de resultaten publiceren. Uiteraard met een top drie van duurzame chocoladeletters. Op tijd voor de Sinterklaasinkopen.

Recht om te weten wat je koopt

Questionmark vindt dat iedereen het recht heeft te weten wat hij koopt. Inmiddels heeft Questionmark al 26.000 producten uit de supermarkt onderzocht zoals vlees, vleesvervangers, zuivel, eieren, bier, fris, water en chocolade. Hierbij wordt gekeken naar de impact van elk product op (volks-)gezondheid, mensenrechten, milieu en dierenwelzijn. Via de gratis Questionmark app hebben consumenten toegang tot alle informatie.

Meer informatie en downloaden app: