Leefbaar loon in kledingindustrie: nieuwe online verzamelplaats met oplossingen

Fair Wear Foundation lanceert dinsdag de Living Wage Portal. De web portal biedt kledingmerken de handvatten om direct stappen te nemen op weg naar een beter loon voor werknemers in kledingfabrieken.


Textielarbeiders hebben recht op een hoger salaris en veel consumenten zijn bereid om het verschil te betalen. Waarom lijkt een ‘leefbaar loon’ dan nog steeds zo ver weg? Voor Fair Wear Foundation (FWF) is het beste loon, één waarover is onderhandeld tussen werkgevers en werknemers. Maar in de grootste kledingproducerende landen, is zo’n efficiënte dialoog vaak nog afwezig.  

Soms weten merken niet waar ze moeten beginnen. Vaak wordt blijven hangen bij de vraag wat een leefbaar loon zou moeten zijn of hoeveel het kledingmerken en consumenten gaat kosten. Bovendien hebben merken wel economische macht, maar ze betalen de arbeiderslonen uiteindelijk niet zelf. Dus hoe zorgen ze ervoor dat het geld niet bij de fabrieksmanager belandt? Op de Living Wage Portal komen 8 belangrijke obstakels aan bod.

Voorbeelden uit de praktijk

Er is niet één simpele oplossing. Er zijn meerdere wegen die kunnen leiden tot een leefbaar loon in de kledingindustrie, zoals FWF lid Switcher liet zien door per kledingstuk geld opzij te zetten bij een Chinese leverancier. Naast voorbeelden van merken die nauw samenwerken met hun fabrieken, biedt de portal blogs van specialisten van Oxfam, IndustriALL, manieren om leefbaar loon in te voeren, en verhalen van kledingarbeiders.

De weg naar leefbaar loon kan een lange zijn. Des te meer reden voor merken om direct aan de slag te gaan. ‘Er is geen excuus meer om te wachten. Deze portal laat zien dat er verschillende manieren zijn die leiden tot een leefbaar loon, waaruit de hele industrie vandaag nog kan putten’, zegt FWF directeur Erica van Doorn. ‘We hopen dat spelers in de industrie geïnspireerd raken door de oplossingen en de ervaringen op de portal, en nieuwe voorbeelden blijven toevoegen waar anderen van kunnen leren.’

Aan het werk

De Living Wage Portal is gericht op kledingmerken (die lid zijn van FWF), en alle andere spelers die werken aan leefbaar loon in de kledingindustrie. Arbeiders, vakbonden, fabrieken, merken, regeringen en consumenten hebben niet de macht om in deze complexe industrie ‘zomaar’, op een duurzame manier, een leefbaar loon door te voeren. Samenwerking is cruciaal. Op de web portal kunnen belanghebbenden voorbeelden delen en van elkaar leren.

De Living Wage Portal is ontwikkeld met steun van Mondiaal FNV. Voorzitter Dian van Unen: ‘De ingewikkelde problematiek wordt behapbaar gemaakt voor de verschillende schakels in de keten, zodat niemand zich nog kan verschuilen. Iedereen kan nu aan de slag om een stukje van het probleem aan te pakken.’

Bezoek de Living Wage Portal hier. Het komende jaar wordt de portal regelmatig geüpdatet.