Reders gooien tonnen goede vis overboord

Dagelijks gooien vissers op monsterschepen tienduizenden kilo's goede vis overboord. Dat is de realiteit van de industriële visserij. Een klokkenluider die zelf op dit soort schepen vaart, brengt deze feiten nu naar buiten.

 Op woensdag 27 maart besteedde Nieuwsuur aandacht aan dit visserijschandaal. Bekijk hier de uitzendig terug.


Uit onderzoek zijn vele voorbeelden bekend dat de industriële visserij internationale regels aan haar laars lapt, maar nu wordt het voor het eerst bevestigd door opvarenden van zogeheten supertrawlers. Een voormalig stuurman van Doggerbank Seefischerei (een dochter van de Nederlandse reder Parlevliet en van der Plas) heeft aan de Duitse autoriteiten een dubbele boekhouding van het monsterschip Jan Maria overhandigd. Deze boekhouding laat een enorm verschil zien tussen de boekhouding die de kapitein aan boord gebruikt en de officiële cijfers. Het verschil loopt op tot meer dan 100.000 kilo vis die dagelijks dood overboord gaat. Dat zijn zo’n tien vrachtwagens vol. Greenpeace heeft bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit aangifte gedaan tegen Parlevliet & Van der Plas.


1,5 miljoen haring weggegooid

Het gaat hier niet om bijvangst (vis die onbedoeld wordt gevangen), maar om goede en verhandelbare vis als haring. Deze vis gaat zonder pardon overboord als hij volgens de vissers te weinig opbrengt of niet op tijd verwerkt kan worden. Het overboord gooien van goede vis is in de EU verboden. De cijfers in het boekje van de kapitein laten zien dat er op één visreis van drie weken ruim 6,6 miljoen kilo haring is gevangen. Er werd echter maar 5 miljoen kilo haring aan land gebracht. Meer dan 1,5 miljoen kilo is dus dood overboord gegooid. Ook laat de dubbele boekhouding zien dat de schepen op andere locaties vissen dan aan de autoriteiten doorgegeven wordt.

Onvoldoende controle

Rederijen beweren altijd bij hoog en laag dat ze zich netjes aan de regels houden en dat ze gegevens naar waarheid aan de autoriteiten aanleveren. Het bewijs van de klokkenluider laat het tegendeel zien. Deze supertrawlers horen niet op zee thuis, zeker nu weer eens duidelijk wordt dat de overheid dit soort schepen onvoldoende kan controleren. Greenpeace roept de Europese visserijministers op om bij de huidige hervorming van het Europese visserijbeleid bedrijven die zich slecht gedragen op zee niet meer te steunen en kleinschalige duurzame visserij te stimuleren.