Wat kost het opladen van een elektrische auto?

De wereld van mobiliteit verandert en biedt nieuwe voordelen voor werkgevers en leaserijders. Als Smart Mobility Consultant adviseer ik dagelijks over innovatieve trends en vernieuwende mobiliteitsoplossingen. Regelmatig krijg ik de vraag: Wat kost het om een elektrische auto op te laden? Vooral nu de brandstofprijzen aan de pomp relatief laag zijn, is het interessant om eens te berekenen wat voordeliger is; laden of tanken?

Door Arie Klut van ALD Automotive

Laden versus tanken

Net als bij brandstofauto’s verschilt ook bij elektrische auto’s het verbruik per kilometer. En net zoals bij brandstofauto’s zit er een verschil tussen de waarde die de fabrikant opgeeft en het verbruik in dagelijks gebruik.

Om een vergelijking te maken tussen brandstof en elektriciteit rekenen we met een gemiddeld verbruik. Ik hanteer het volgende praktijkverbruik;

Elektrisch 5,55 kilometer op 1 kWh aan elektriciteit, ofwel 18 kWh per 100 kilometer
Benzine 16,67 kilometer op 1 liter benzine, ofwel 6 liter per 100 kilometer
Diesel 20,00 kilometer op 1 liter diesel, ofwel 5 liter op 100 kilometer

Wat kost een kWh?

Er zitten grote verschillen tussen de kosten van het opladen bij een oplaadpunt in het openbaar, thuis of op het werk. De voordeligste optie is om de auto op het werk op te laden, dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het tarief voor het opladen gemiddeld rond € 0,19 per kWh en bij een openbaar oplaadpunt is dat rond de € 0,35 per kWh.

Elektrisch rijden is voordeliger

Rijden met een elektrische auto bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0,23 per kWh komt neer op een kilometerprijs van 4,1 cent per kilometer. Goedkoper rijden met een brandstofauto kan bijna niet. Met een benzineauto dien je hiervoor niet meer dan 1 liter benzine (€ 1,60 per liter) te verstoken op 40 kilometer. Of 1 liter diesel (€ 1,25 per liter) op 30 kilometer. Een verbruik dat slechts weinigen in de praktijk weten te realiseren.

Lees het hele artikel in ChangeMagazine