Barometer Duurzame Groenten & Fruit

De Barometer Duurzame Groenten & Fruit is ontwikkeld voor de agf-afdeling (aardappelen, groenten en fruit) van de supermarkt. Hiermee wordt de duurzaamheid van de hele agf-afdeling aangetoond. Het gaat daarbij om de inkoop van duurzame producten in combinatie met maatregelen die de supermarkt zelf kan nemen.

SMK (Stichting Milieukeur) ontwikkelde de Barometer met inbreng van onder meer Stichting Natuur en Milieu, Max Havelaar, The Greenery, Milieudefensie en supermarktorganisaties. Zowel supermarktketens met filialen als zelfstandige vestigingen kunnen zich ervoor aanmelden.

Duurzame inkoop en bedrijfsvoering
Diverse onderzoeken maken duidelijk dat de grootste duurzaamheidswinst voor supermarkten te halen valt door het inkopen van duurzame producten. Daarom stelt de Barometer minimumeisen aan de ingekochte hoeveelheid duurzame groenten en fruit. Duurzame producten voldoen aan de criteria voor Biologisch, FairTrade of Milieukeur.

Naast duurzame producten inkopen kan een supermarkt zelf ook veel doen. In de Barometer zijn daarom criteria opgesteld met betrekking tot milieuzorgmaatregelen, bijvoorbeeld terugdringing van energiegebruik, verpakking en afval en voedselveiligheid.

Belangrijk pluspunt is dat de Barometer Groenten & Fruit naast de breedte van het assortiment (het aantal verschillende producten tellen), met name gericht is op de omzet in euro’s van duurzamere producten. Dit laatste aspect is de beste indicator van de duurzaamheid van het agf-schap van de supermarkt.

Afhankelijk het aantal punten dat wordt behaald op bovenstaande thema's, wordt de groeten-en fruitafdeling van een supermarkt gecertificeerd op het bronzen, zilveren of gouden niveau van de Barometer.

Communiceren
Een supermarkt die is gecertificeerd voor de Barometer Duurzame Groenten & Fruit is te herkennen aan het speciale Barometer Duurzame Groenten & Fruit-logo op de groenten- en fruitafdeling. Het logo is niet op producten te vinden, maar heeft betrekking op de gehele agf-afdeling. Een supermarkt kan zich hiermee onderscheiden en op een geborgde manier aantonen dat zij veel doet om de agf-afdeling te verduurzamen.

Zoek naar Barometer Duurzame Groenten & Fruit verkooppunten en merken.
zoek in de gids:
zoek